The Bipolar Disorder Project: „Anna” (Review)

Într-o societate în care nu prea se pune accentul pe artă, muzică de calitate and shit, când mai dai peste niște oameni cu pasiuni în direcția asta începi să te întrebi ce e în neregulă cu ei. Cum știm că e vorba de pasiune? Păi, în primul rând, fiindcă vezi omu că se lansează într-o treabă de pe urma căreia nu prea se alege cu nimic, bun, poate un soi de bucurie interioară și ceva aprecieri în cercul de prieteni, probabil. Zic probabil fiindcă și acolo poate exista o brumă de invidie, pe care nu o prea înțeleg, dar este o meteahnă atât de bine înrădăcinată în caracterul nostru ca popor încât te obișnuiești cu ea și o iei ca atare.

Bun, The Bipolar Disorder Project este un fel de alter-ego al lui Robert Cotoros, cunoscut mai mult pentru activitatea sa din Hteththemeth. Acum că o fi un alter-ego, că o fi altceva, nu prea contează, important este că vorbim despre un proiect care mustește de pasiune. Îți dai seama nu numai din timpul petrecut la făurirea acestui material, ci mai ales din stăruința asta de a merge mai departe, de a compune, de a căuta inspirația, de a fi acolo în tot timpul ăsta, cu mintea și cu sufletul. Mai greu decât să dai viață unei pasiuni, este să-i întreții arderea. Dar destul cu vorbăria asta anostă, nu?!

Despre gen și alte d-astea am mai discutat când am scris despre primul single de pe album, „Anna’s Nightmare”, așa că încerc să nu mă repet. În fond, dacă am elimina etichetele, despre ce-am vorbi? Dacă nu ne-ar mai păsa atât de mult de genuri, influențe și alte câcaturi, la ce am fi atenți când ascultăm? Mda. Ei bine, am ascultat materialul cap-coadă și am realizat că povestea muzicală are o cursivitate pe care n-ai fi bănuit-o dacă te gândești că Robert stă cu „Anna” în gând de ani buni. Orice iubire se prăfuiește la un moment dat, nu?! Nu-i cazul aici. Bă, o să sar peste câteva rânduri, idei și vreau să vă zic că, am revenit, la un moment dat, să dau repeat la „Mannequin”, cu un instinct de zombi, ca să zic așa. Asta-i o piesă cu niște inserții extrem de interesante. Există un fluier acolo cu niște intonații profund tradiționale, asta datorită, zic eu, și lui Andrei Oltean de la E-an-na, dar și un acordeon (tot datorita lui Andrei există și el pe piesă) desprins parcă din atmosfera cârciumilor alea interbelice unde, când intrai, tăiai boemia cu cuțitul. Este cumva o alăturare ciudată dar, ticluită bine, devine foarte captivantă. Și, după cum simt, asta ar fi sau ar trebui să fie, piesa reper pentru acest material, ținând cont că, în raport cu celelalte piese, are ceva-ul ăla. În fine, e o părere.

M-am mai oprit puțin acolo unde se oprește și materialul practic, la piesa „L’inevitable pt.2”, există și o primă parte care deschide întreg programul artistic. Așadar, de ce am zăbovit aici? Pai, e vocea Anei Tazlauanu care, peste pianul ăla este de-un efect teribil, de te străpung toate melancoliile. Apoi, e growl-ul care împlinește această baladă, dacă-i pot spune așa, și care subliniază perfect sentimentul ăsta de regret și disperare. Este o piesă compusă într-o notă diferită, poate și d-asta am eu impresia că e baladă, care te poartă cumva spre zonele alea întunecate ale metalului.

Robert spune că „Anna” este povestea unei fete care suferă niște transformări în momentul în care simte că este curtată de o entitate d-asta întunecată și plină de mister. O fi, eu nu pot spune, însă, că am fost prins în firul ăsta narativ. Există, totuși, un lirism dramatic pe care îl poți lua ca atare și-i poti pune în spate orice istorioară dorești. Este o muzică plină de basm și fantezie, asta e cert.

Ca să stric finalul, mai zic că, mi-ar fi plăcut să văd altă copertă pentru album, însă este cumva specifică, ca și lucrătură, eșență și mai știu eu ce, pentru zona asta progressive/avant-garde. Înțelegeți voi ce vreau să zic, nu?! Cheers

Cover art: (c) Andrei Bejan

Au mai apărut pe material:

Andrei Oltean (E-an-na)