I’ve talked to the guy who exposed gypsy performers portraits in the Museum of the Romanian Peasant

Numele lui e George Mihai Vasilescu, are 30 de ani și e din Ploiești. S-a apucat de artă prin adolescență și a continuat pe linia asta, organizând tot felul de expoziții și călătorind prin lume pentru a-și descoperi originile. Cea mai recentă expoziție a sa, pe care-a vernisat-o la începutul lunii la Muzeul Țăranului Român din București și care se numește „Confluenţe, influenţe – în artă?”, a stârnit un val de reacții negative din partea mai multor personalități ale culturii românești, dar și din partea societății civile. Expoziția lui George constă într-un set de portrete ale celor mai de seamă interpreți de manele, iar prezentarea acestora într-o locație care ilustrează cumva tocmai identitatea tradiției autentice românești a făcut pe mulți să înghită cu noduri și să înjure printre dinți. 

Am vorbit ieri cu artistul și l-am întrebat printre altele, de ce crede că a sărit lumea ca arsă când a văzut figura lui Vijelie sau a lui Adrian Minune alături de costumele populare românești și seturile de veselă de lemn din secolul al XIX-lea.

Cultartes: De ce te-ai apucat de pictat maneliști?

George Mihai Vasilescu: Consider că [maneliștii] au un impact mare în societatea din România, și nu numai.

C: De ce la Muzeul Țăranului și nu în altă parte?

GMR: Muzeul Țăranului Român are spații destinate expozițiilor de artă contemporană.

C: Asculți muzică de gen?

GMR: Ascult și muzică de gen

C: Ce le-ai dedica celor care s-au luat aiurea de la expoziție?

GMR: Să meargă mai des la expoziții de artă.

 În spatele fiecarui portret pictat de mine se ascund milioane de fani!

 

C: De ce crezi că a fost așa reticentă lumea față de expoziția de la Muzeul Țăranului Român

GMR: Cred că societatea încă nu a hotărât ce să facă cu acest subiect, unde să il încadreze, manelele. Totuși, expoziția nu consider că prezintă maneliști, prezintă artiști care unii dintre ei sunt interpreți și de manele.

nh
Goran Bregović

C: Sunt sigur că ai auzit și tu de ăia care spun că lucrările tale sunt „kitsch” și că manelele și cultura sunt două chestii total paralele. Crezi că manelele reprezintă parte a culturii naționale?

GMR: Consider că în spatele fiecarui portret pictat de mine se ascund milioane de fani.

C: Majoritatea consideră că portretele realizate de tine nu au treabă cu tematica muzeului. Tu ce părere ai?

GMR: Spațiul în care sunt expuse lucrăriile este destinat expozitiilor de artă contemporană.

C: Chiar dacă nu-i privită cu ochi buni, expoziția a făcut vâlvă în presa națională. Te așteptai la atâta reclamă moca?

GMR: De ce consideri ca a fost moca? Crezi ca a muncit altcineva in locul meu?

C: Vrei prin expoziția ta să schimbi părerea anti-maneliștilor vis-a-vis de acest curent (un manifest pro-manele, de exemplu!)? Crezi că o să meargă?

GMR: Nici pe departe.

C: Ce crezi, n-au înțeles ei ce-ai vrut să exprimi sau au înțeles dar nu le-a convenit?

GMR: Cred că oamenii inteligenți au înțeles perfect.

Pictându-l pe Adi Minune
Pictându-l pe Adi Minune

C: Care-i treaba cu foița de aur din tablouri? Are vreun înțeles ascuns?

GMR: Foița de aur nu are niciun înțeles ascuns, reprezintă o cheie Sol, abstractizată. Este elementul care conferă ritm și unitate acestui ciclu de lucrări.

C: O să continui să pictezi portrete cu maneliști sau o să te apuci de altceva?

GMR: După cum cred că ai văzut până acum, am mereu diverse teme. Întâi stabilesc în minte despre ce vreau să vorbesc, după care aleg mediul în care vreau să exprim cel mai bine ceea ce gândesc. Poate fi pictură, sculptură sau ambele.

 

Foto via Facebook

The following two tabs change content below.
alexandrescu.daniel0@gmail.com'
Romanian self-taught writer, interested in contemporary art, unconventional culture and gonzo journalism. He's been writing for almost a decade while doing shitty jobs for a living. He's agnostic, supports a censorship-free world, he reads way less than he wants and he enjoys feminist porn.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *